Carrefour spoort omstreden stoffen op | Carrefour

Carrefour spoort omstreden stoffen op

Om de Carrefour producten te verbeteren, verminderen we de additieven

Voor een gezondere voeding: Carrefour spoort omstreden additieven op

 

Te veel zout, te veel vet, te veel suiker, en additieven waarvan het nut in vraag wordt gesteld... Om ons de kans te geven, vol vertrouwen, te kiezen voor gezonde en gevarieerde voeding, onderneemt Carrefour actie. De doelstelling? De voedingskwaliteit van producten verbeteren en tegelijk al hun smaak behouden. Christelle, gemotiveerd foodacter, legt dat engagement uit.

Christelle Tchonang Ponka, Food Quality & Sustainable Development Manager Carrefour
Christelle Tchonang Ponka
Food Quality & Sustainable Development Manager Carrefour

“Carrefour verhoogt nu meer dan ooit haar inzet voor haar klanten door 120 omstreden additieven uit haar producten te schrappen, maar ook door het gehalte zout, suiker, vet en verzadigde vetzuren te verlagen in producten van het eigen merk.”

Omstreden additieven, wat zijn dat?

“Zoetstoffen, smaakversterkers, kleurstoffen, bewaarmiddelen... deze toevoegingen verbeteren de smaak of textuur, of verlengen de levensduur van voedingsmiddelen. 329 van die additieven zijn goedgekeurd door de Europese instellingen. Wij zijn zelf strenger dan de richtlijnen, soms omdat klanten die additieven gewoon niet meer willen consumeren. Liefst 120 omstreden voedingsadditieven worden vanaf nu geschrapt uit de “recepten” van producten van het merk Carrefour, die door onze leveranciers geproduceerd en verpakt worden”, legt Christelle uit. 

Rayon magasin Carrefour

Carrefour bant sinds 2018 het additief E171

Titaandioxide, een kleurstof die ook E171 wordt genoemd en vooral terug te vinden is in snoepgoed, kauwgom en taart, wordt beschouwd als potentieel giftig en werd net verboden* door de Europese Commissie. Bij Carrefour werd dit additief al 4 jaar geleden gebannen! Dit initiatief is een logische stap binnen het engagement van Carrefour om omstreden additieven te bannen uit de producten van haar eigen merk. 

* Januari 2022, voor toepassing ten laatste in juli 2022

Carrefour a bannit l'additif E171 depuis 2018 déjà

Carrefour spoort omstreden stoffen op

Safety first

De mogelijke gezondheidsrisico’s van sommige additieven zijn voer voor veel discussie. Als er ook maar de minste twijfel is, hanteert Carrefour het principe van de voorzichtigheid. “Mijn team en ik volgen de beoordeling van additieven van nabij op en passen elk jaar de lijst van verboden stoffen in onze producten aan. Dat doen we in samenwerking met onze leveranciers, om zo te bepalen welke van die stoffen we kunnen schrappen”, preciseert Christelle. 

Carrefour schrapt deze twee additieven uit de meeste van haar producten:

E621

Mononatriumglutamaat is een smaakversterker die toegevoegd wordt aan bewerkt voedsel. Op het etiket vind je het als E621. Het zou onder meer allergische reacties veroorzaken.

E150c/d

Kleurstoffen van ammoniakkaramel - code E150c/d - worden vooral gebruikt voor het uitzicht van een product, maar zouden tegelijk algemeen schadelijk zijn voor onze gezondheid.

Het gehalte aan suiker, zout, vetten en verzadigde vetzuren in onze producten beperken is één ding, maar deze verbetering mag niet ten koste gaan van de smaak, die onze topprioriteit blijft”, onderstreept Christelle. “Onze producten moeten een perfecte balans vinden tussen smaak- en voedingskwaliteit, indien mogelijk zonder additieven, en tegen de beste prijs. Het is niet de bedoeling onze producten helemaal te veranderen. Ze moeten qua uitzicht, geur, smaak, textuur en aroma ongewijzigd blijven. Al onze herwerkte nieuwe recepten worden trouwens systematisch getest door een meesterkok en goedgekeurd door een consumentenpanel.”

Carrefour spoort omstreden stoffen op

De cijfers spreken voor zich

Tussen 2017 en 2021 heeft Carrefour 156 ton zout minder gebruikt in een aantal van de meest verkochte producten.

Tussen 2017 en 2021 zaten er 1116 ton vetten en 166 ton verzadigde vetzuren minder in onze producten.

Sinds 2017 hebben we door onze voortdurende inzet 226 ton suiker kunnen besparen en toch de volle smaak van onze producten kunnen behouden.

Christelle Tchonang Ponka, Food Quality & Sustainable Development Manager Carrefour

Het zit in ons dna

“Met ons team leggen we ons toe op twee essentiële pijlers: de zorg om transparantie via een nauwgezette etikettering die klanten duidelijke informatie geeft over de samenstelling van een product, zodat ze overwogen keuzes kunnen maken. De wil om te verbeteren is de tweede pijler, die ons permanent vooruit stuwt om beter te doen, zonder enige toegeving op  het vlak van voedselveiligheid, voedingskwaliteit en smaak”, besluit Christelle.