Carrefour zet in op Belgisch vlees | Carrefour

Nous vous conseillons d’utiliser un autre navigateur

Pour une expérience optimale de notre site web, nous vous invitons à utiliser l'un des navigateurs proposé ci-dessous. Vous ne disposez d'aucun de ces navigateurs? Télécharger alors gratuitement Google Chrome.


Télécharger Chrome

Carrefour zet in op Belgisch vlees

Het vlees van Carrefour 95% Belgisch? Wij gaan op onderzoek!

 

Vlees is rijk aan eiwitten en ijzer, en dus blijft het een vaste waarde op de Belgische borden. Dat heeft Carrefour goed begrepen. Het vlees bij Carrefour is nu voor 95% Belgisch. De herkomst, de slachterij, de traceerbaarheid: is het wel zo gemakkelijk om vlees uit onze eigen regio’s te herkennen? Wij zoeken het uit!

In België...

3 op 4 eten 1 x per week vlees

1 op 4 eet lokaal om de voorkeur te geven aan de korte keten

Varkensvlees is het meest gegeten vlees

3 op 4 verkiezen de smaak van Belgisch vlees

Wist je dat drie op de vier Belgen minstens een keer per week vlees eten en dat een kwart van alle landgenoten lokaal eet, omdat ze de voorkeur geven aan korte keten? Dus als Carrefour bevestigt dat 95% van haar vlees van Belgische herkomst is, lijkt het me slim om dat eens van dichterbij te bekijken. Samen met Zoé - mijn super assistente van 14 jaar - en gewapend met een schriftje en een rekenmachine stap ik naar een van de grootste Carrefour-supermarkten in België. Daar gaan we in de koeltoog na of het klopt wat onze favoriete winkel beweert.

De analyse van Arnaud

GOEDE INFO OVER VARKENSVLEES…

Eerste halte: het varkensvlees. Waar te beginnen? Het aanbod is immens. Ik besluit elke verpakking met varkensvlees vast te pakken en in detail te analyseren. Op een totaal van 24 stalen spek, koteletten, roerbakreepjes, hammetje, enz... dragen er 16 de Belgische vlag. 9 ervan hebben zelfs een QR-code waarmee het product traceerbaar is. Ik haal mijn smartphone boven en scan het vlees… zonder succes. Ik beslis dan ook om alle beschikbare QR-codes uit te proberen. Als ik het label ‘Kwaliteitsketen Carrefour’ scan, heb ik beet: de code stuurt me naar een website met alle informatie over de kwaliteit en de Belgische herkomst van het vlees. Da’s praktisch! Kleine domper: de ‘Simply’-stalen geven geen info over de herkomst van een product. Op een label aan het rek staat wel alles wat je moet weten over Belgisch varkensvlees. Dat vind ik erg handig.

… VOOR RUND KAN HET IETS BETER

Op naar het rundsvlees. Ik stel vast dat op elke verpakking de volledige info staat over de oorsprong van het vlees: het is Belgisch, geslacht en versneden in België. Of het nu gaat om steak, entrecote of schenkel, het vlees is dus wel degelijk Belgisch. Maar ik zie geen informatie op de verpakkingen van bereidingen, zoals americain preparé of alle soorten gehakt. Geen herkomst, geen traceerbaarheid. Ietwat gefrustreerd spreek ik de chef slagerij aan, die me meeneemt naar het atelier. Daar sta ik voor een gigantische verpakkingsmachine die alle ter plaatse vers bereide producten scant en etiketteert. De chef bevestigt in alle transparantie dat de etiketten geen enkele informatie bevatten over de oorsprong van het gehakt. Goed, dat is in elk geval duidelijk. Dit moet ik ook onderstrepen: Carrefour afficheert duidelijk wanneer vlees van buitenlandse herkomst is, dat is een sterk punt. De info is goed leesbaar en uitgebreid. Van Argentinië tot Ierland, uit de USA, Frankrijk en Schotland: keuze genoeg.

CARREFOUR FOCUST OP BELGISCH VLEES

Bescherming van het milieu door transport te beperken, kraakverse producten en ondersteuning van lokale producenten, dat alles garandeert Carrefour. We trekken al langer de kaart van Belgisch en ecologisch verantwoord. Tot grote tevredenheid van de klanten: we weten dat we vlees eten dat gekweekt werd volgens traditionele knowhow, door producenten van eigen bodem en in een korte keten. 

CONCLUSIE: BIJNA FOUTLOOS!

Na ons onderzoek in de rekken zijn Zoé en ik tevreden. We kunnen besluiten dat Carrefour een ruim assortiment vlees aanbiedt, dat bijna uitsluitend Belgisch is. Goed voor de planeet en voor de economie van ons land. Als de QR-codes leesbaarder worden en de etiketten op het gehakt verbeteren, is het helemaal perfect! Mijn missie eindigt hier.

Carrefour zet in op Belgisch vlees

HET ANTWOORD VAN CARREFOUR

“Wat gehakt betreft: ofwel bestelt de winkel rechtstreeks bij de centrale distributie. Dan is het gehakt verpakt en voorzien van een etiket. Daarop staat alle info over de traceerbaarheid en de Belgische oorsprong van het product. Ofwel is het een plaatselijke bereiding in de beenhouwerij van de winkel. In dat geval bestellen de beenhouwers het vlees bij onze centrale. Ze krijgen dan 100% Belgisch vlees aangeleverd dat geselecteerd is door onze aankopers en dat aan alle vereisten van een zeer strikt lastenboek beantwoordt. Het vlees wordt geleverd met alle nodige info en is traceerbaar tot aan de kwekerij... die zich uiteraard in België bevindt.”

Patrick De Backer, Directeur Slagerij-Gevogelte-Charcuterie Carrefour