Gezonde lunch en tussendoortjes | Carrefour
Er is een fout opgetreden

Helaas is er een fout opgetreden. Probeer het later opnieuw.

Je tijdstip

Recepten en tips voor een gezonde pauze

 

Het begin van het schooljaar lijkt soms wel een race tegen de klok, zeker als je een voltijds werkende ouder bent. Ons plan? Jou recepten suggereren voor gezonde, evenwichtige en snelle tussendoortjes die ook in de smaak vallen bij de kids. Voor inspiratie is Carrefour gaan aankloppen bij Déborah, mama en foodacter. Zij deelt haar geheimpjes met ons!

Déborah, Journaliste, blogster en mama van kleine Ezra
Déborah
Journaliste, blogster en mama van kleine Ezra

“Ik maak voor Ezra gezonde, maar ook lekkere tussendoortjes: iets helemaal anders doen met dat simpele stuk fruit bijvoorbeeld, zoals appelchips uit de oven. Dat lijkt me een interessant en lekker alternatief voor mijn kind. Het is ook fun, en het blijft verstandig wat voedingswaarden betreft.”

De tips van Déborah

Wist je dat een snack in de voormiddag niet aangeraden wordt? Het zou leiden tot extra nood aan eten, het eetritme verstoren en gewichtstoename in de hand werken. Reserveer de cookies, granenrepen en muffins dus liever voor het vieruurtje.

Wist je dat sommige soorten fruit perfect te combineren zijn met groenten in een smoothie? Ananas, appelen, sinaasappelen en druiven passen bij alles. Komkommer en spinazie voegen er een frisse toets aan toe zonder te overheersen.

Een dosis vitamines

Wat drank betreft, verkies ik zelf water, en die goede gewoonte probeer ik ook Ezra aan te leren. Wat goed werkt: een smoothie! Dubbel voordeel: ik mix fruit van het seizoen en smokkel er ook wat groenten in, kwestie van mijn kleine man te laten wennen aan nieuwe smaken. Elke ochtend begint Ezra de dag met vers geperst vruchtensap, en als hij thuiskomt van school, staat er een verse smoothie op hem te wachten.”

Verse smoothie

Déborah, Journaliste, bloggeuse et maman d’un petit Ezra
Carol

Carol, 44 ans, Henry, 46 ans, Paul, 11 ans, Florence, 8 ans et leur chien Patapouf préparent la rentrée bien à l’avance. Tout comme les lunchs de midi.

Les conseils de Carol :

Le soir, je cuisine toujours un peu plus de pâtes, de riz, de blé pour le lunch des enfants. J’agrémente de légumes et d’un peu de viande et je mets le tout dans leurs Thermos. Le lendemain matin, je n’ai plus qu’à réchauffer pour qu’ils puissent avoir à midi un repas chaud et équilibré.

J’essaye d’avoir toujours dans le frigo les légumes qu’ils aiment. Si on s’y prend trop tard, si on n’anticipe pas, on leur met des crasses ou des choses qu’ils n’aiment pas et qu’ils ne mangeront pas.

Pour les collations, je prépare tout la veille aussi. Je mets toujours un fruit et deux biscuits, le moins chocolaté possible.

snacks sains

Het dagelijks brood

«Ik heb m’n eigen praktische oplossing bedacht om ‘s middags nog verse broodjes te hebben. Op een weekavond maak ik het deeg, verdeel het in kleine porties en stop die in de diepvriezer. Daar moet ik dan alleen nog eentje van uitnemen en snel afbakken in de oven! Zo vindt Ezra vaak een versgebakken broodje in zijn brooddoos. Een echt voordeel, want ik weet precies wat er in het brood gaat, vermijd op die manier allerlei additieven en kies zelf het type bloem waarmee ik wil bakken.»

Homemade brood

Brood met alleen maar goede dingen

Geen tijd om zelf je gezonde brood te bakken, maar je wil je gezin ook wel het beste bieden? Kies dan voor brood van Carrefour, waarvan het zoutgehalte met 25% is verlaagd. Onze Foodacter, Michaël, heeft verschillende types brood uitgetest, en hij bevestigt: deze broden zijn gezonder maar zijn nog steeds even lekker. Daar wordt iedereen in huis blij van!"

Ook jij bent een foodacter!

Nog meer ideeën? Ontdek alle tips van onze Foodacters en hun recepten om beter te eten. 

Wil jij net als Déborah ook tips en trucs delen? Stuur ons je ideeën op foodacters@carrefour.com