Minder toegevoegde suiker | Carrefour

Nous vous conseillons d’utiliser un autre navigateur

Pour une expérience optimale de notre site web, nous vous invitons à utiliser l'un des navigateurs proposé ci-dessous. Vous ne disposez d'aucun de ces navigateurs? Télécharger alors gratuitement Google Chrome.


Télécharger Chrome

Minder toegevoegde suiker

Recepten en tips om minder toegevoegde suikers te eten

Heb je de neiging om zoetigheden te eten op momenten van stress? Onze foodacter Ingrid ook. Om van deze slechte gewoonte af te raken en evenwichtiger te eten, ging ze de uitdaging aan om zo weinig mogelijk vrije suikers te consumeren. Advies, tips, recepten… ontdek onze ervaringen!

Ingrid, client chez Carrefour
#foodacter Ingrid
Klant bij Carrefour

Ingrid Haesendonck woont samen met haar man in Oud-Heverlee. Zij hebben 3 volwassen kinderen. Ingrid werkt als kinderverzorgster in het kleuteronderwijs. Ze is altijd al bezig geweest met gezond eten, zowel thuis als op haar werk.

Een eetpatroon zonder suiker, wat is dat?

Er zijn verscheidene suikerarme eetpatronen. Ingrid, onze foodacter, heeft geprobeerd haar verbruik van vrije (toegevoegde) suikers te beperken. De Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) omschrijft die als suikers die aan voeding en dranken worden toegevoegd die er niet van nature in voorkomen, maar ook de natuurlijke suikers in honing, siroop, vruchtensap en geconcentreerd vruchtensap.

Minder toegevoegde suiker

De voordelen van minder suikers

  1. Voor een stabieler humeur en energiepeil
  2. Voor een mooiere huid
  3. Om gewicht te verliezen
  4. Voor een versterkt immuunsysteem
  5. Voor een gezondere mond en tanden
  6. Om honger aanvallen te voorkomen
  7. Om je beter te kunnen concentreren
  8. Om beter te slapen
Minder toegevoegde suiker

Om geleidelijk en zorgeloos minder suiker te gaan eten, komen de volgende tips goed van pas:

Eet meer gezonde vetten

Goede vetten helpen de bloedsuikerspiegel te stabiliseren en geven je langer een verzadigd gevoel. Je vindt ze in avocado’s, noten, eieren, vette vissoorten... Extra pluspunt? Ze doen wonderen voor de gezondheid van je huid en haar.

 

Ontbijt wat vaker hartig

Eieren en spek, charcuterie, kaas, gerookte zalm, sardines, avocado, ... zijn allemaal uitstekende keuzes voor je ontbijt. Wil je toch liever wat zoeter ontbijten, kies dan liever voor vers fruit dan voor vruchtensap, en eet volkorenbrood of -ontbijtgranen.

 

Ga voor gezonde tussendoortjes

Snacktijd, vieruurtje? Vermijd koekjes! Kan dat niet, kies dan koekjes met weinig suiker op basis van volle granen. Grijp vooral naar hele, verse vruchten, natuuryoghurt, zelfgemaakte vruchten- compote zonder toegevoegde suiker, kaas...

 

 

Verlaag zoveel mogelijk je stress

Stress verhoogt de drang naar zoetigheid. Hoe dat komt? Omdat suiker de productie van serotonine stimuleert, een kalmerende neurotransmitter die voor instant feelgood zorgt. Yoga, sport, meditatie, ademhalingsoefeningen... zijn tools om beter te ademen en stress beter te beheersen.

Recepten om suiker te verminderen

Handige tips om het vol te houden

Veranderen van eetpatroon is een proces, dat was niet anders bij Ingrid. Een glaasje wijn, een aperitiefje en het koekje bij de koffie moeten laten, dat is niet altijd gemakkelijk. Vooral buitenshuis!  Thuis heeft Ingrid altijd alternatieven zonder toegevoegde suikers voorhanden. Maar het is vooral een kwestie van evenwicht. Af en toe zondigen mag wel!

Water met een smaakje

Een goede manier om minder suikers te consumeren en tegelijk meer water te drinken? Gearomatiseerd water! Zo sla je twee vliegen in een klap, zonder in te boeten aan smaak. Laat fruit naar keuze, groene thee, citroen, munt of gember trekken in water en neem het mee naar je werk of zet altijd wat in de koelkast, om het altijd bij de hand te hebben. Eenvoudig, doeltreffend en lekker!

Gezonde tussendoortjes

Om op een gezonde manier minder suikers te eten, zijn noten en andere oliehoudende voedingsmiddelen een perfect alternatief, want ze zitten vol voedingsstoffen en nemen je honger weg. Ga als tussendoortje ook voor vers fruit en bepaalde gerechten die je gewoonlijk eet bij het ontbijt, zoals cake of bananenbrood, maar dan in een kleinere hoeveelheid. Zwarte chocolade met 80% cacao heeft ook heel wat gezondheidsvoordelen en is ook nog eens suikerarm en troostend.

Vermijd zoetstoffen

Specerijen en aroma’s kunnen suiker in taarten en ander gebak niet vervangen, maar die wel doen vergeten. Neem geen toevlucht tot zoetstoffen om je drang naar suiker kwijt te raken. De zoetstoffen zullen je behoefte naar een zoete smaak net in stand houden en werken dus contraproductief. Een eenvoudig hulpmiddeltje? Meerdere glazen water drinken op weinig tijd. Dat helpt echt om die instant drang naar suiker te blussen.

 

Beweeg!

Heb je last van een overweldigende drang naar suiker, ga dan even wandelen. Stappen en sporten zijn ideaal. Hierdoor voorkom je ook de minder vaak voorkomende bijwerkingen van een suikerstop, zoals prikkelbaarheid en nervositeit. De endorfinen die vrijkomen bij het sporten helpen je deze ongewenste effecten te bestrijden en helpen je af van de mentale en fysieke stress.

 

 

 

 

Wist je dat…

In zijn boek “De belangrijkste 60 dagen van je zwangerschap” toont de Franse arts Pierre Dukan aan, na jaren van onderzoek, dat een moeder een positieve impact kan hebben op de gezondheid van haar kind op korte en lange termijn, door gezond en aangepast te eten tijdens de zwangerschap. Wat hij vooropstelt? Minder suikers en koolhydraten, om ziektes als diabetes te voorkomen.

Jij bent ook een foodacter!

Ben je op zoek naar extra inspiratie? Ontdek alle tips van onze foodacters en hun recepten om beter te eten. Heb je net als Ingrid ook tips en tricks die je wil delen? Stuur je ideeën naar foodacters@carrefour.com

Minder suiker op het menu

Met onze recepten om minder suiker te eten, zet je elke dag heerlijke menu’s op tafel.