Plantaardig eten | Carrefour

Nous vous conseillons d’utiliser un autre navigateur

Pour une expérience optimale de notre site web, nous vous invitons à utiliser l'un des navigateurs proposé ci-dessous. Vous ne disposez d'aucun de ces navigateurs? Télécharger alors gratuitement Google Chrome.


Télécharger Chrome

Plantaardig eten

Beter eten dankzij plantaardige voeding

Zin om gezonder te eten, maar zonder extra gedoe? Probeer plantaardige voeding! Da’s goed voor de gezondheid en voor het milieu. Bovendien ontdek je zo nieuwe smaken. Thibaut ging met zijn gezin de uitdaging aan om plantaardiger te eten, en deelt graag zijn ervaringen.

 
Thibaut, klant bij Carrefour
#foodacter Thibaut
Klant bij Carrefour

Thibaut is 34 jaar en woont in Ophain-Bois-Seigneur-Isaac met zijn vriendin Magali en hun twee kinderen, Olivia en Mathis. Deze papa en kinderopvoeder is dol op koken en stappen met het gezin.

Plantaardiger eten, wat betekent dat?

Plantaardiger eten, dat is minder dierlijke ingrediënten eten en in ruil meer plantaardige ingrediënten verbruiken. Fruit, groenten, peulvruchten, verse kruiden… De keuze aan plantaardig voedsel is enorm en de mogelijkheden zijn dan ook haast onbeperkt.

Plantaardig eten

Waarom plantaardiger eten?

Omdat het goed is voor de gezondheid en voor het milieu

Meer fruit en groenten op je bord, garandeert je een positieve boost van vitamines en mineralen, en je vleesconsumptie verminderen zal een positieve impact hebben op je ecologische voetafdruk.

Om nieuwe smaken en recepten te ontdekken

Plantaardige voeding, dat is diversiteit en creativiteit! Je ontdekt nieuwe ingrediënten (bulgur, seitan, linzen, bepaalde groenten…) die je vroeger misschien niet gebruikte… en je geniet van oneindig veel nieuwe recepten.

Om je lichter te voelen na een veggiemaaltijd

Plantaardige voeding is rijk aan voedingsvezels en zorgt daarom voor een betere vertering na de maaltijd. Weg is dat zware gevoel op de maag na te hebben gegeten!

5 tips om plantaardiger te eten

  1. Focus op vaste waarden
    Integreer om te beginnen zoveel mogelijk van je favoriete groenten en vruchten in je recepten. Zo sla je al twee vliegen in één klap.

  2. Begin met makkelijke recepten
    Vervang gehakt in je lasagne, pastasaus of chili door groenten, peulvruchten of alternatieven met soja, seitan, quinoa...

  3. Plan je menu voor de week
    Stel je menu voor de hele week vooraf samen en doe de boodschappen in functie daarvan. Probeer dag na dag te noteren wat je eet, zodat je een goed overzicht over het geheel behoudt.

  4. Kies onbewerkt voedsel
    Hoe meer pure ingrediënten je gebruikt, hoe minder kans je hebt dat ze dierlijke stoffen bevatten.

  5. Sta open voor nieuwe smaken
    Linzen, kikkererwten, bulgur... Neem de tijd om te ontdekken welke smaken je bevallen en een ereplaats kunnen krijgen in je veggiemaaltijden.
 
 

Probeer plantaardig met onze recepten

3 vooroordelen over plantaardige voeding

Plantaardig eten, dat is vegetariër worden

FOUT. Een eetpatroon dat de voorkeur geeft aan plantaardige voeding sluit vlees niet uit. Het idee? Minder vaak en in kleinere porties vlees eten. Ideaal is maximaal 3 keer per week.

Plantaardige voeding is duur

FOUT. Fruit en groenten, peulvruchten en granen kosten minder dan vlees en vis. Kies ook zoveel mogelijk voor lokale producten van het seizoen en vries ze in hun topperiode in om er het jaar rond plezier van te hebben. Simpel en efficiënt!

Plantaardig is saai

FOUT. Het is net gevarieerde, kleurrijke voeding die je nieuwe lekkernijen laat ontdekken; nieuwe recepten waar je anders niet aan zou hebben gedacht. Het tegendeel van saai dus!

Zin in veggie aan kleine prijzen?

Om beter te eten en nieuwe smaken te ontdekken, is er Donderdag Veggiedag: een actie van Carrefour in samenwerking met de vzw EVA, die ijvert voor vegetarisch eten. Elke donderdag geniet je van 20% korting op vegetarische alternatieven in het koelvak. Afspraak in jouw dichtstbijzijnde Carrefour-winkel!

De slotsom van Thibaut

“We gaan niet stoppen met dierlijk voedsel eten, maar het valt ons op dat minder vlees en vis eten ons geen enkele moeite of opoffering kost. De plantaardige alternatieven zijn echt heel lekker! We waarderen de ontdekking van andere recepten en andere manieren van eten. Bovendien voelen we ons na een vegetarische maaltijd lichter. Omdat we geen gemis hebben gevoeld, gaan we proberen minder vlees te blijven eten, zonder druk of beperkingen. Waar we zeker over gaan nadenken, is de plaats die we aan groenten geven in onze maaltijden: die zullen de hoofdrol krijgen.”

Jij bent ook een foodacter!

Je bent op zoek naar extra inspiratie? Ontdek alle tips van onze foodacters en hun recepten om beter te eten. Heb je net als Thibaut ook tips en tricks die je wil delen? Stuur je ideeën naar foodacters@carrefour.com