Vegetarische uitdaging | Carrefour

Nous vous conseillons d’utiliser un autre navigateur

Pour une expérience optimale de notre site web, nous vous invitons à utiliser l'un des navigateurs proposé ci-dessous. Vous ne disposez d'aucun de ces navigateurs? Télécharger alors gratuitement Google Chrome.


Télécharger Chrome

Vegetarische uitdaging

Advies, tips en recepten om vegetarisch te eten

Veggie eten, een paar dagen per week of elke dag, dat kan wat ingewikkeld lijken. Nochtans is het heel gemakkelijk om veel verschillende smaken te proberen, met heerlijke texturen, en voedzaam te eten zonder dat je extra tijd in de keuken moet doorbrengen. Hier zijn onze tips om je op weg te helpen!

 

Veggie, flexi, vegan… Wat zijn de verschillen?

Een vegetariër eet geen dieren (vlees of vis).

Een vegetaliër schrapt bovendien alle voedsel dat van dieren afkomstig is (honing, melk, eieren…).

Een flexitariër wisselt perioden als vegetariër af met dagen waarop hij wel vlees of vis eet.

Een veganist weigert ook elk gebruik van dierlijke producten: voeding, maar ook gebruiksvoorwerpen en materialen zoals leder of wol.

Een pescotariër schrapt vlees uit zijn voeding maar eet wel vis.

Georgiana, 31 jaar, gepassioneerde reiziger en vegetariër
Georgiana
31 jaar, gepassioneerde reiziger en vegetariër

“Wij zijn 5 jaar geleden vegetariër geworden. We wilden allebei graag gezonder leven, en uiteindelijk was ik het die me op een dag aan een detox-uitdaging gewaagd heb. Op het programma: een week lang zoveel mogelijk fruit en groenten, geen vlees en geen vis. Jeremy heeft meegedaan, uit nieuwsgierigheid en voor de uitdaging. De balans na die ene week: veel meer energie, betere spijsvertering, het algemene gevoel fitter te zijn. En als bonus: we hadden nooit het gevoel dat we iets misten. Dat was een echte klik! Sindsdien is vlees voorgoed van ons menu verdwenen.”

Een volwaardige veggiemaaltijd

Plantaardige eiwitten bevatten niet alle essentiële vetzuren, in tegenstelling tot dierlijke eiwitten. Om die noden aan te vullen en tekorten te voorkomen, is het dan ook belangrijk om in dezelfde maaltijd granen (pasta, bulgur, rijst quinoa, griesmeel…) te combineren met peulvruchten (linzen, kikkererwten, rode en witte bonen, tuinbonen, spliterwten…) en groenten. Doe dat minstens een keer per dag.

Vegetarische uitdaging

Jeremy, 40 jaar, vegetariër en intensieve sporter
Jeremy
40 jaar, vegetariër en intensieve sporter

“We gaan 3 keer per week hardlopen, en onze overstap naar vegetarische voeding heeft geen enkel negatief effect gehad op onze uithouding. Integendeel! We herstellen vrij snel.”

Hoe zorgen voor voldoende eiwitten in een vegetarisch eetpatroon?

De tips van Jeremy voor een evenwichtig bord

We halen onze eiwitten uit champignons of peulvruchten. We eten ook veel oliehoudende producten voor de omega 3, om zeker te zijn dat we alle nodige voedingsstoffen binnenkrijgen.

De snelle en lekkere receptideeën van Jeremy

Salades met quinoa of bulgur voor ’s middags, met groenten en wat feta, veggiewoks, zoete aardappelfrieten en ovengebakken groenten met olijfolie…

De favoriete vleesvervangers van Jeremy

Wij kiezen voor eieren of kaas, met mate, en dan linzen, soja… En we zijn echt gek op seitan, een echte eiwitbom.


3 recepten voor veggieklassiekers