DE VERPAKKING VAN ONZE PRODUCTEN VERMINDEREN
Carrefour wil zijn impact op het milieu verminderen door de verpakking van haar 11.000 huismerkproducten te verminderen en het recycleren van materialen aan te moedigen.
Kunnen we zonder verpakking?
Helaas niet. Verpakking is nodig om het product te beschermen en te bewaren. De uitdaging bestaat erin de verpakking te verminderen zonder te raken aan de houdbaarheid.
Welk probleem schuilt hierachter?
Verpakkingen zoals plastic vervuilen. Maar ze helpen ook om een product langer te bewaren en zo voedselverspilling te verminderen. Dit laatste heeft een impact op het milieu die 3 tot 100 keer groter is dan die van verpakkingen.
Hoe willen jullie dat aanpakken?
Sinds 2013 is elke verpakking van onze Carrefour-merken ontworpen volgens de regel van de 5 R’en: Reduce, Remove, Recycle, Renewable, Re-use. Uiteraard wordt hierbij rekening gehouden met voedselveiligheid, bewaring, transport, ... We geven ook de voorkeur aan single-materialverpakkingen, die gemakkelijker te recycleren zijn.
Tegen 2025 willen we 100% recycleerbare verpakkingen.
Wat hebben jullie concreet al gedaan?
Sinds 2017 hebben we onze verpakkingen met 2021 ton verminderd en in 2021 hebben we 267 ton bespaard. En elke dag werken we verder in die richting. Papieren theezakjes, recycleerbare verpakkingen voor onze champignons, polyvalente onderhoudsproducten om minder afval te hebben, samenwerking met Superzero, een verdeler gespecialiseerd in vloeibare bulk of onze opvouwbare box in gerecycleerd plastic… We werken elke dag aan minder afval, zowel op vlak van de producten als in de winkels.