TEGEN 2025 EVOLUEREN NAAR 100% RECYCLEERBARE VERPAKKINGEN VOOR DE CARREFOUR-PRODUCTEN

Carrefour zet zich in voor de bescherming van het milieu en mikt voor de producten van haar huismerk op het 100% recycleerbaar of composteerbaar maken van al haar verpakkingen.


Welk probleem schuilt hierachter?

Verpakkingen hebben een grote impact op het milieu. Voor de productie ervan zijn natuurlijke grondstoffen nodig en aan het einde van hun leven zijn ze niets anders dan vervuiling. Daarom moedigen we verpakkingen op basis van gerecycleerde materialen aan en streven ernaar om 100% van alle verpakkingen van het merk Carrefour recycleerbaar, herbruikbaar of composteerbaar te maken tegen 2025, zelfs de plastic verpakkingen.


100% recycleerbaar, wat betekent dat?

Heel simpel: dat wil zeggen dat 100% van onze verpakkingen voor de volle 100% recycleerbaar moeten zijn. Daarom ontwikkelen we meer en meer singlematerial-verpakkingen, die zijn makkelijk herbruikbaar op het einde van hun gebruikscyclus.


Wat betekent dat concreet?

Begin 2020 zijn alle verpakkingen van onze Carrefour BIO-producten voor 100% recycleerbaar geworden. We hebben ook de zwarte schaaltjes die traditioneel gebruikt worden in de slagerij, vis- of kaasafdeling vervangen door een schaaltje in helder plastic dat makkelijker te recycleren is. 


Hoe gaan we dat doen?

Omdat we met ons huismerk echt een voorbeeld willen stellen, mobiliseren we onze leveranciers en testen we dagelijks samen met hen de innovaties die ons moeten helpen ons doel te bereiken. 

Hoe?

Door heel wat verpakkingen aan te passen met recycleerbare materialen en door de voorkeur te geven aan singlematerial-verpakkingen. Als dat niet mogelijk is, ontwikkelen we verpakkingen waarvan de materialen makkelijk uit elkaar kunnen worden gehaald, zodat elk element apart kan worden gerecycleerd. In de textielafdeling hebben we onze verpakkingen milieuverantwoorder gemaakt dankzij hergebruikte en recycleerbare materialen. Resultaat? Meer dan 115 ton plastic minder, alleen al in de textielafdeling! We zijn ook de eerste retailer die een vaste shampoo heeft gelanceerd van ons huismerk, Carrefour Soft Green, verzorgingsproducten verpakt in gerecycleerde materialen. En in januari 2021 hebben we ‘Missie Zero Waste’ gelanceerd, een participatief actieplan om afval te verminderen.

Meer weten?

Naar al onze acties

Actie 15

Actie 15

De versheid en smaaak van onze groenten en fruit garanderen.

Actie 16

Actie 16

De traceerbaarheid van de producten van de Kwaliteitsketen Carrefour garanderen.

Actie 17

Actie 17

100% van de patisserie van Carrefour wordt gemaakt met fairtrade cacao.

Actie 18

Actie 18

Het zoutgehalte in onze Carrefour-producten verlagen.